Doba čtení: 7 minut
V 90. letech vypadal silniční peloton úplně jinak než dnes. Většina kol byly tenké, elegantní ocelové trubky (Colnago, Pinarello). A pak se na startu objevilo něco, co vypadalo, jako by to bralo steroidy. Byly to rámy Cannondale z amerického Bedfordu v Pensylvánii.
Modely jako R300, R500, R600 nebo vrcholná R900 nebyly jen “další hliníková kola”. Byla to revoluce, která změnila vnímání materiálu a definovala estetiku, která je dodnes považována za jednu z nejčistších v cyklistické historii. Proč jsou dnes tato kola vyhledávanými youngtimery?
Revoluce jménem “Oversized”
Zatímco Evropa se držela tradičních průměrů trubek, Cannondale šel cestou Oversized Aluminum. Vzali hliník (slitinu 6061 T6) a udělali trubky s obrovským průměrem, ale tenkými stěnami.
Výsledek?
- Neskutečná tuhost: Kolo reagovalo na šlápnutí okamžitě. Žádné kroucení u středu jako u oceli. Byla to raketa.
- Váha: Rámové sady (zejména série 2.8, pojmenovaná podle váhy v librách – cca 1,27 kg) byly na svou dobu neuvěřitelně lehké.
Ale to, co dělalo Cannondale Cannondalem, byly dva specifické konstrukční prvky: Zadní stavba a sváry.
Unikát: “Cantilever Dropouts” – Zadní stavba, která nemá obdoby
Když se podíváte na Cannondale z 90. let (např. rám série 3.0 nebo 2.8), okamžitě vás praští do očí zadní patky (místo, kde drží zadní kolo). Nejsou to obyčejné plíšky přivařené k trubkám.
Jedná se o tzv. Cantilever Dropouts (Konzolové patky).
- Jak to vypadá: Zadní vzpěry (seat stays) nekončí přesně nad osou kola, ale jakoby “přesahují” dozadu za osu. Patka je masivní kus hliníku, který je vysunutý dozadu.
- Proč to dělali: Nebylo to jen pro parádu. Tato konstrukce umožnila zkrátit zadní stavbu a posunout sedlové vzpěry tak, aby lépe pohlcovaly vibrace (v rámci možností tuhého hliníku) a zároveň maximalizovaly tuhost při záběru.
- Vizuální efekt: Kolo díky tomu vypadá agresivně, rychle a technokraticky. Je to podpis, který si s jinou značkou nespletete.
Smooth Welds: Hliník, který vypadá jako socha
Druhým důvodem, proč jsou modely R-Series považovány za jedny z nejkrásnějších kol historie, je technologie Smooth Welds.
Většina hliníkových kol té doby (i dnes) má viditelné, housenkovité sváry (tzv. “penízky”). Cannondale ale své sváry ručně brousil a leštil. Přechody mezi trubkami tak byly dokonale hladké, plynulé, organické. Pod lakem to vypadalo, jako by byl rám odlitý z jednoho kusu, nebo jako by to byl moderní karbon. Byla to ukázka mistrovského řemesla a hrdosti “Made in USA”.
Hierarchie modelů: R300 až R1000
V 90. letech Cannondale používal značení “R” (Road), za kterým následovalo číslo určující úroveň výbavy. Co je důležité vědět – rám byl často stejný nebo velmi podobný, lišilo se jen osazení. To je pro dnešní sběratele skvělá zpráva: i levná R300 má často stejně kvalitní rám jako drahá R800.
- R300 & R400: Vstupní brána. Často osazené sadou Shimano RX100 nebo RSX. Skvělé pracanty s odolnými rámy série 2.8 nebo 3.0.
- R500 & R600: Zlatý střed. Tady už jste často našli sadu Shimano 105 a ikonické laky (temně modrá, zelená metalíza). R600 měla často specifickou geometrii s menšími koly (650c) pro menší postavy nebo triatlon.
- R800, R900 & R1000: Závodní stroje. Osazení Shimano Ultegra (600 Tricolor) nebo Dura-Ace. R900 v barvě “Viper Red” nebo “Polished Aluminum” je absolutní ikonou, kterou proslavil tým Saeco a Mario Cipollini (i když ten později jezdil na CAADech).
Jízdní projev: Láska a nenávist
Je třeba si nalít čistého vína (nebo ionťáku). Cannondale z 90. let není “pohodlné křeslo”.
Díky masivním trubkám a tuhé zadní stavbě cítíte každý kamínek. Přezdívka “Crack-n-fail” (kterou jim dali závistivci kvůli údajnému praskání, což se ale týkalo spíše prvních sérií) by se dala přepsat na “Shake-n-rattle”.
Ale to zrychlení! Když se do toho opřete v kopci, to kolo vystřelí vpřed s takovou brutalitou, že mu to odpustíte. Je to syrový, mechanický zážitek z rychlosti.

Verdikt Velosquadu: Proč ho chtít?
Pokud chcete postavit neoklasiku nebo restomod (starý rám, moderní komponenty), Cannondale řady R (série 2.8 nebo CAAD3) je nejlepší volba.
- Design nestárne: Tlusté trubky a hladké sváry vypadají moderně i po 30 letech.
- Historická hodnota: Je to kus americké historie předtím, než se výroba přesunula na Tchaj-wan.
- Zadní stavba: Ty konzolové patky jsou prostě sexy. Tečka.
Máte v garáži R500 v barvě “Blueberry”? Nevyhazovat. Vyleštit, nahodit nové pláště s béžovým bokem a vyrazit. Budete mít nejstylovější kolo na švihu.
